28. 10. 2022
Kalové a odpadové hospodářství
Podmínky pro upravené kaly a pro jejich aplikaci na zemědělskou půdu
Vydaná vyhláška výrazným způsobem zpřísnila mikrobiologické limity, při jejichž splnění je možné kaly z čistíren odpadních vod používat na zemědělské půdě. Výše uvedené zpřísnění mikrobiologických limitů bylo poprvé zavedeno již s účinností vyhlášky č. 437/2016 Sb., a to s ohledem na princip předběžné opatrnosti. V loňském roce byla dokončena studie Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského, ze které vyplývá, že ani kaly splňující limitní hodnotu pro kal kategorie II podle předchozích předpisů nepředstavují z hlediska mikrobiální kontaminace výrazné riziko pro životní prostředí ani lidské zdraví, pokud jsou u nich dodržována omezení pro jejich aplikaci, která právní úprava požaduje. Předložený návrh proto doplňuje možnost používat dosavadní kaly kategorie II i po uplynutí přechodného období. Zároveň doplňuje omezení pro aplikaci kalu kategorie II, která doposud vyplývala pouze z odkazu přechodného ustanovení na předchozí právní úpravu. Návrh rovněž jednoznačně vyjasňuje, že kaly, které splnily stanovené mikrobiologické limity, se považují za upravené ve smyslu definice v zákoně o odpadech.
Podmínky pro upravené kaly a pro jejich aplikaci na zemědělskou půdu
Požadavky na používání kalů jsou nastaveny směrnicí Rady 86/278/EHS ze dne 12. června 1986 o ochraně životního prostředí a zejména půdy při používání kalů z čistíren odpadních vod v zemědělství. Tato směrnice v čl. 6 písm. a) uvádí: „ kal bude před zemědělským použitím upraven. Členské státy však mohou povolit za podmínek jimi stanovených používání neupraveného kalu, jestliže bude vstřikován nebo zapracován do půdy;“. Tento požadavek je splněn, protože vyhláška již v platném znění stanoví požadavek na zapravení kalu. Do této povinnosti návrh novely vyhlášky nijak nezasahuje. Z uvedeného vyplývá, že v souladu s unijními předpisy je i použití neupravených kalů za předpokladu, že jsou splněny další požadavky směrnice, což je v tomto případě splněno.
Celý návrh je tak plně v souladu s předpisy Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie a obecnými právními zásadami práva Evropské unie. Nepředpokládá se negativní dopad na životní prostředí. V případě použití kalů bylo prokázáno studií Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského, že použití kalů kategorie II nemá dopady na kvalitu půdy ani bezpečnost produkovaných potravin. V případě skládkování nebezpečných odpadů, pro které není jiná zpracovatelská kapacita, jde sice o nejméně vhodný způsob nakládání, nicméně k přímému ohrožení životního prostředí nedochází, pouze se řešení problému odkládá do budoucna, kdy doběhne životnost provozovaných skládek.
Přechodná období a účinnost
Navržená účinnost právního předpisu je dělená. Je nezbytné, aby navržená vyhláška začala platit k 1. lednu 2023, protože k tomuto dni by měla začít platit řada nových povinností, které navržená vyhláška buď přímo ruší nebo jejich plnění odsouvá na pozdější termín.
Ověření technologií
S ohledem na další úpravy u kalů již není vhodné v textu pouze plně odkazovat na použití úpravy ověření technologie podle ustanovení § 50 vyhlášky vztahujícího se na biologicky rozložitelné odpady. Navrhuje se proto nastavit podmínky v § 57 vyhlášky samostatně. Tyto podmínky se nicméně věcně nebudou lišit od požadavků na postup úpravy u biologicky rozložitelných odpadů.
Oproti technologiím, které neprošly procesem ověření a považují se za ověřené, protože produkují kaly splňující kritéria pro zařazení jako kal kategorie I nebo II, mají technologie, které prošly procesem ověření nižší četnost pravidelného vzorkování a zkoušení podle přílohy č. 39 k vyhlášce, a to v intervalu dvakrát za rok.
Zejména v případě velkých technologií, u kterých musí být pravidelné vzorkování a zkoušení toho, zda vystupující kaly vyhovují mikrobiologickým kritériím, prováděno podle přílohy č. 39 vyhlášky až dvanáctkrát za rok, se tak provedení ověření účinnosti vyplatí v dlouhodobém horizontu i finančně. Po velké investici do počátečního ověření dochází k úspoře na pravidelných odběrech vzorků a jejich zkoušení.
Ověření technologie z hlediska účinnosti hygienizace není možné provést v případě technologií produkujících pouze kaly kategorie II, protože taková technologie nemůže prakticky požadavky na ověření splnit.
Návrh nicméně v § 57 odst. 5 uvádí, že všechny technologie, které produkují kaly kategorie I nebo kategorie II se považují za ověřené tak, aby mohly vůbec kaly upravovat, a to s ohledem na požadavek § 67 odst. 3 zákona o odpadech. Jedná se o náhradu stávajícího přechodného ustanovení v § 81 odst. 6 vyhlášky (které platí do konce roku 2022). V tomto případě se však fikce ověření ověřené technologií z hlediska účinnosti hygienizace nastavuje na dobu neurčitou. Rozdílný je přístup k technologiím, které splňují podmínky přechodného ustanovení v § 81 odst. 4 vyhlášky. Toto přechodné ustanovení není oproti § 81 odst. 6 vyhlášky časově omezeno. K těmto technologiím návrh novely vyhlášky přistupuje jako k technologiím, které v minulosti prošly nebo v budoucnosti projdou procesem ověření podle navrženého znění § 57 odst. 1 až 4 vyhlášky.
Podmínky pro použití upravených kalů na zemědělské půdě
Ustanovení stanoví podmínky pro použití upravených kalů na zemědělské půdě. Použity mohou být pouze kaly, které splní mikrobiologické limity nastavené vyhláškou. Jde o limity pro kaly kategorie I nebo II podle navrhované tabulky č. 38.1 v příloze č.38. Návrh k limitům přistupuje tak, že jsou stejné proto, aby byl kal považován za upravený, a proto, aby mohl být použit na zemědělské půdě. Tyto kaly jsou považovány za upravené kaly ve smyslu § 67 odst. 1 písm. b) bod 2 zákona o odpadech.
Limity pro kal kategorie II je možné využít pouze, pokud jsou splněna omezení nastavená v odstavci 2, která odpovídají dosavadní právní úpravě vztahující se kalům kategorie II.
Limity v tabulce č. 38.1 v příloze č. 38 spojují dosavadní roztříštěné přístupy do jednoho. Dosud bylo možné využívat limity nastavené v novelizované vyhlášce nebo na základě přechodných ustanovení limity pro kal kategorie I nebo kategorie II podle předchozí právní úpravy (vyhláška č. 437/2016 Sb.).
Nově navržená úprava pracuje s kaly kategorie I, které odpovídají novým limitům vymezeným v platném znění vyhlášky, a kaly kategorie II, které odpovídají kalům kategorie II podle předchozí právní úpravy (vyhláška č. 437/2016 Sb.). Kaly kategorie I zahrnují jak kaly plnící nové limity, tak kaly, které splňovaly podmínky pro kal kategorie I podle předchozí právní úpravy (vyhláška č. 437/2016 Sb.). Limity stanovené v platném znění vyhlášky jsou totiž mírnější, než byly limity pro kal kategorie I ve vyhlášce č. 437/2016 Sb. (tyto limity vycházely již z vyhlášky č. 382/2001 Sb.), protože aktuální přístup k vymezení limitů není vztažen k množství mikroorganismů v sušině kalu, ale v běžném vzorku. Tomu byl přizpůsoben i limit pro kal kategorie II, který je nově rovněž stanoven pro běžný vzorek.
Návrh nově nepočítá s tím, že by všechna zařízení upravující kaly musela procházet procesem ověření technologie z hlediska účinnosti hygienizace. Součástí programu použití kalů tak nemusí být ověření účinnosti. Návrh to nahrazuje požadavkem na uvedení údajů o ověření. V programu tak bude uvedeno, že bylo ověření provedeno, nebo, že se zařízení považuje za ověřené, včetně příslušného ustanovení vyhlášky, které fikci ověření zakládá.
Ing. Karel Plotěný
Dnešní článek nás přenese do obce Vidice, která úspěšně dokončila výstavbu nové čistírny odpadních vod (ČOV) využívající pokročilou technologii SBR pro zajištění efektivního čištění splaškových vod.
Číst více
17. 9. 2024
Letošní ročník mezinárodní konference Euromembraine 2024 se konal v České Republice v kongresovém centru v Praze.
Číst více
13. 9. 2024