1. 5. 2017
Příspěvky se snažily odpovědět na otázky, které jsou pro vlastníky a správce infrastruktury důležité … jak plnit fond obnovy, jak se vypořádat se se sociální únosností ceny vody, jak konkrétně řešit správní, dodavatelské a právní otázky při realizaci a přípravě rekonstrukcí. Ukázalo se, že řada ustanovení v různých předpisech je vyložitelná různým způsobem, a že tradičně ani ministerstva nejsou jednotná ve výkladu a v tom jaká je přesně koncepce a hlavně v tom, jak prakticky mají jednotlivé kroky vypadat ... Dále to, že nejsou přesně vyřešeny daňové návaznosti mezi předpisy a to, že hlavně u obcí je zřejmá neinformovanost ve vztahu k provozování a cenotvorbě. Z našeho neprovozovatelského pohledu to vypadalo tak, že správní a právní problémy dneška jsou natolik závažné, že budoucnost a technické věci se moc neřeší, a tak jsme nečekali nějaký velký zájem o témata spojená s budoucností.
ASIO, spol. s r.o. odprezentovalo v osobě Ondry Unčovského trendy a zkušenosti z intenzifikací ČOV, obdobnou příležitost dostala i konkurence. Ukazuje se, že membrány by konečně mohly být brány na milost i v České republice, na Slovensku a hlavně v Polsku už je to běžná technologie pro komunální čistírny odpadních vod . ASIO NEW, spol. s r.o., pak odprezentovalo představu o budoucnosti řešení odkanalizování měst (v podstatě přechod z lineárního na cyklický) a představu co se skrývá za pojmy udržitelnost, cirkulární ekonomika , city of future, atd.
No a přihřálo si polívčičku na tom, že odprezentovalo technologie, které do této vize zahrnující úspory vody, recirkulaci vody a rekuperaci tepla z vod spadají, a které již jako NEW nabízí. Viz e-Vodník , využití dešťových vod , recyklace šedých vod nebo recyklace tepla z vod.
Tradičně pak příspěvek provokoval zastánce centrálních řešení – myslím, že na příkladu dopravy, by se dalo pochopit, že centrál a decentrál si nakonec nekonkurují, tak jako kamión a malá dodávka nebo traktor v dopravě. Že prostě něco je víc výhodné pro něco a že chtít jezdit s kamiónem na samotu u lesa je nesmysl, stejně jako traktorem převážet zboží po dálnici z Brna do Prahy.
Zajímavý je určitě následující graf, který byl v rámci přednášky prezentován, a který zobrazuje orientační náklady řešení na 1m 3 odpadních vod pro RD a čtyřčlennou rodinu, přičemž stočné je stočné průměrné (na hranici sociální únosnosti) a je nutné si uvědomit, že pokud by mělo vypočítáno stočné pro malou obec podle skutečných investičních a provozních nákladů, pak by v řadě případů muselo být několikanásobné. Také by bylo dobré si nad tímto grafem uvědomit, jak nesociálním je náklad a likvidaci odpadní vody vyvážením jímek, a že by tedy tento způsob měl být jen způsobem výjimečným, zvláště když je vyvážení diskutabilní i z hlediska ekologického.
S další vizionářskou a tedy v konzervativním prostředí provokativní přednáškou na téma HDV vystoupil Jirka Vítek. Myslím, že tyto vizionářské přednášky konferenci oživily a že sem patřily, škoda jen že byly umístěny na konec nebo možná, že to bylo dobře. Témata tak nezapadla a účastníci o nich mohli přemýšlet na závěrečném obědě a po cestě domů. Tak že poděkování organizátorům.
Ing. Karel Plotěný
... aneb jak se s 5-ti metrovým žebříkem vytočit v třímetrové garáži.
Číst více
26. 9. 2023
Jestli bylo cílem nadchnou další mladé lidi pro myšlenky udržitelnosti, tak se to určitě povedlo, energie tam ze všech přímo tryskala.
Číst více
21. 9. 2023