24. 9. 2018
Seminář pořádala ČSVTS s podporou Odborné skupiny ČAO při CzWA. Mezi přednášejícími byla zástupkyně ministerstva ŽP paní Ing. Beděrková, školitelé OZO a pracovníci VÚV jako autoři aktualizovaného metodického pokynu pro provádění revizí domovních čistíren odpadních vod (DČOV).
Cenné byly podněty přednášejících, které by mohly a měly vést ke zkvalitnění procesu, pokud by byly respektovány při tvorbě další legislativy (Zákona o vodách a Nařízení vlády) a dohoda na tom, že je vhodné zkrácení revizní zprávy, což je i podstatná změna v metodickém pokynu (v současnosti se ukázalo jako zbytečná administrace), další změny jsou již spíše kosmetické, ale důležité a upřesňující nejasnosti v současné metodice.
Ing. Mičaník a Ing. Kučera představili návrh nového metodického pokynu. Ing. Plotěný, Ing. Koller prezentovali zkušenosti z provádění revizí , Ing. Jilemnický pak zkušenosti pracovníka vodoprávního úřadu. Asi nejcennější a logicky i nejkomplexnější, z mého hlediska, byl pohled Ing. Jilemnického a přístup jejich vodoprávního úřadu k revizím – povolují na ohlášení, vedou si evidenci a hlavně i kontrolují činnost OZO a tím vychovávají jak konečné uživatele, tak i revizory OZO. Dle neohlášených kontrol, které dělali, bylo až 90 % domovních ČOV nefunkčních, naopak Ing. Plotěný konstatoval, že z revidovaných čistíren bylo 90 % funkčních. Z toho a následují debaty vyplývá, že největší problém je v tom, aby provozovatelé byli aktivováni a akceptovali systém kontroly provozu, tj. požádali, tak jak je obvykle uvedeno v rozhodnutí nebo souhlasu, o součinnost OZO nebo odebírali vzorky. Ze zkušeností je také zřejmé, že pokud nějakou akci úřad na podporu kontroly udělá – např. zašle upozornění provozovatelům, aby si revizi DČOV dle požadavku vodního zákona (1x za 2 roky) nechali udělat, že odezva a připravenost k akci je okamžitá. Tj. je zřejmé, že úřady (mimo jiné stěžující si na přetíženost) jsou v současnosti tím uzlem, kdy právě jejich akce by systému provozování a kontroly decentrálu nejvíce prospěla. Systém ohlašování by pak byl již jen účinným prvkem pro podporu jejich činnosti a OZO by byl prodlouženými rukami úřadu, tak jak se to předpokládá.
Bylo konstatováno, že význam OZO není jen v kontrole, ale hlavně v tom, že působí přímo na lokalitě a může tak odchytnout i problémy např. s rizikovým zakrytím čistíren a pomoci radou uživatelům.
V odpoledním bloku byly prezentovány především zkušenosti ze zkoušení čistíren na zkušebně a problematika posuzování shody stavebních výrobků – ujali se toho Ing. Pešek, Ing. Štiková, Ing. Čapková a Ing. Kučera. Opět bylo konstatováno, že zejména vodoprávní úředníci se ne zcela v problematice orientují a bohužel se stává, že jsou i někdy desinformováni při jejich metodickém vedení. Dalším identifikovaným problémem je formálnost (případně bezzubost akce) ze strany ČOI, co se týká některých zázračných prohlášení výrobců.
Shrnutí tématu pak provedli v závěru pořadatelé (Ing. Plotěný, Ing. Mičaník a Ing. Kučera) a zástupkyně MŽP Ing. Beděrková.
Asi to nejdůležitější – aby systém naběhnul, jak má, tak je potřebná součinnost MŽP, OZO a úřadů. V současnosti je největší slabina v tom, že úřady nemají kapacitu a nastavený systém, který by provozovatele nastartoval a nutil ke správného provozování čistíren (a je úplně jedno, jestli se jedná o odběr vzorků nebo revize). Dále pak byla uvedena celá řada dalších aspektů, které by pak systém ohlašování zlepšovaly, a které je možno aplikovat souběžně s řešením hlavního problému.
Pro OZO a naše lesy je dobrou zprávou, že protokol z revize bude asi mít o 8 stránek méně.
Přednášky by měly být dostupné na stránkách ČSVTS.
Ing. Karel Plotěný
Dnešní článek nás přenese do obce Vidice, která úspěšně dokončila výstavbu nové čistírny odpadních vod (ČOV) využívající pokročilou technologii SBR pro zajištění efektivního čištění splaškových vod.
Číst více
17. 9. 2024
Letošní ročník mezinárodní konference Euromembraine 2024 se konal v České Republice v kongresovém centru v Praze.
Číst více
13. 9. 2024