4. 2. 2016
Obsazení je různorodé, od pracovníků inspekce až po konkurenci, a tak nás o to víc zajímají i názory, které mohou účastníci vyjádřit mj. pomocí přiložených dotazníků. Pro mne je čtení dotazníků obřad - vždy se v nich najde pár reakcí, na které by i člověk rád odpověděl, ale ono není kam odpověď adresovat. Ale i za takové reakce jsme vděční, tím spíše, že se tak dozvíme to, co bychom se jinak nedozvěděli. Někdy jde o jiný názor na věc – s ním můžeme nebo nemusíme souhlasit, někdy jde o neporozumění např. v pochopení legislativy, a to je pak škoda, že není možné dovysvětlení něčeho, co jsme neřekli tak, aby to bylo správně pochopeno, a nemáme tak možnost to napravit. V každém případě je to pro nás poučení a na dalším semináři se snažíme o srozumitelnější výklad. Proto, abychom se lépe dorozumívali, jsme do přednášek zařadili i téma „Bludy a omyly“, které popisuje, jak vznikají chyby v komunikaci, jak se tvoří postoje (mentální modely) k jednotlivým jevů obecně a jak se dá ověřit, který z těchto mentálních modelů je pro praxi výhodnější. Nakonec je to jednoduché – zvolit si kritéria a ta pak vyhodnotit alespoň v první fázi, kdy praktický výstup rozfázování vede k přesnějšímu odhadu.
"Bludy a omyly" na příkladu jímek na vyvážení
Příklad takového mentálního modelu, kde mají lidé různý názor na nějaký jev, a je to tedy téma k debatě, jsou
jímky na vyvážení
. Již tradičně je většinou obhajují pracovníci inspekce a naopak zase většina členů skupin, jako jsou hydrogeologové, dodavatelé ČOV, pracovníci obecních úřadů a dokonce i zástupci CHKO atd., ví své a většinou zastávají opačný názor – jímka na vyvážení je v praxi nejrizikovější řešení. Proto je toto téma ideálním příkladem k demonstraci pochopení tématu „bludů a omylů“ – zapomenout na teoretické předsudky, popsat si přesně cíl, kterého má být dosaženo, pak způsob a představa, jakže ho bude dosaženo, co to konkrétně bude znamenat po stránce nákladové a organizační, jaké to bude mít dopady na ŽP, hygienu a spokojenost lidí, kvůli kterým a pro které se to vlastně dělá, a pak současný stav chování a důvody, proč se lidi nechovají způsobem předpokládaným v legislativě.
Nakonec se možná objeví ten pravý důvod (nebo pravé důvody) – a co když je ten pravý důvod ten, že o nějaké řešení stavu, který existuje desítky let, nikdo nestojí… a v podstatě nikomu nevadí nebo vadí jen těm, kterých se tento problém osobně nedotýká. Tím narazíme hned v začátku na potřebu rozhodnout, čí cíl by případná změna měla být. Co když se dopočítáme, že kvůli řešení jednoho negativního jevu s nějakým diskutabilním dopadem na zdraví lidí vznikne jiný negativní jev s ještě větším dopadem a s většími riziky, a ještě za něj lidé budou muset pravidelně platit? A co když je nakonec nejlepší řešení ještě úplně jiné a největší chybou je to, že se zabetonujeme na nějakých pozicích a nehledáme ho? Co když cesta k optimálnímu řešení problémů s jímkami na vyvážení vede přes dělení vod v rámci sanitárních systémů?
Závěr vyžaduje nějaké moudro – jiná kritéria, jiné cíle a jiné zájmy budou mít nejrůznější subjekty, a dokonce v každém konkrétním případě to bude jinak… Asi tomu tak bude i v případě jímek na vyvážení - muselo by se začít od toho, jaká jsou práva jednotlivce, skupin, a jak řešit střet zájmů atd. No a to už jsme v úplně jiném oboru, a tak zase máme na vybranou - myslet si své, a to obhajovat, nebo se snažit dál vzdělávat, objasňovat a hledat co nejobjektivnější model…
Karel Plotěný
Dnešní článek nás přenese do obce Vidice, která úspěšně dokončila výstavbu nové čistírny odpadních vod (ČOV) využívající pokročilou technologii SBR pro zajištění efektivního čištění splaškových vod.
Číst více
17. 9. 2024
Letošní ročník mezinárodní konference Euromembraine 2024 se konal v České Republice v kongresovém centru v Praze.
Číst více
13. 9. 2024