24. 3. 2018
Pořadatelům se podařilo naplnit sál účastníky, kteří chtějí v této společnosti změnu a začínají právě u sebe. V čem by měla být ta změna? Tak určitě bude znít hned další dotaz.
Dnešní svět je přehlcen informace. Informace jsou používány jako nosič reklamy a z tohoto důvodu mnohem více záleží na tom, aby měly vliv na emoce, než aby byly pravdivé. Díky tomuto jevu byly ovlivněny skupinou mladých „ajťáků“ z Makedonie i například volby v USA – zprávy o tom, že Trumpa podporuje papež, nebo že Clintonová… byly hojně čtené (i když vymyšlené), ale vliv na volby byl jen vedlejší efekt – hlavní byla reklama, kterou zprávy nesly (mlaďoši v Makedonii si údajně dobře vydělali).
Jiným typem informací jsou pak úmyslně zavádějící zprávy s cílem něco získat nebo někoho poškodit, kdy je úmyslně zvětšen nebo zmenšen význam informace nebo je informace podaná zavádějícím způsobem. Díky tomu se pak i celé obory vydávají směrem, který je neracionální. (Skupiny lidí se dívají do slunce, aby si zlepšily zrak, nebo prohlašují, že Země je placatá, nebo i neuvěřitelný příklad z USA – v Silicon Valley je hitem balená hygienicky nezabezpečená voda). IQ ≠ RQ
Otázka je, nakolik se to kolem informací děje i v našem oboru... Asi by bylo naivní si myslet, že vodní hospodářství je manipulací ušetřeno – viz přehnaná tvrzení o účinnosti například odlučovačů lehkých kapalin (neznalost nebo úmyslná manipulace?), opatření v duchu předběžné opatrnosti například při recyklaci vod … Vznikají mentální modely na základě, kterými se řídí vodní hospodářství vždy na základě pravdivých ověřených informací, nebo nakonec vítězí subjektivita jedinců? Není vliv marketingu kombinovaný s „namyšleností“ - lépe „nedostatkem pokory“ (nebo RQ) někdy silnější než reálno? Při tom je to v podstatě jednoduché – chovejme se racionálně a s pokorou. Dík za každou takovou konferenci, která nám to připomene…
Ing. Karel Plotěný
Jestli bylo cílem nadchnou další mladé lidi pro myšlenky udržitelnosti, tak se to určitě povedlo, energie tam ze všech přímo tryskala.
Číst více
21. 9. 2023
I za takovou relativně běžnou a obyčejnou věcí, jako je sprcha, osprchování se teplou vodou najdeme spotřebu energie, a tedy i produkci CO2 na výrobu této energie.
Číst více
19. 9. 2023